Tuesday, May 13, 2008

THE KITE RUNNER dan dilema Amerika-Afghanistan..


"..sgt memilukan.."itulah ulasan yg saya baca drpd sebuah akhbar ttg filem yg kelihatan agak mmbosankan(best jgk) jikalau dilihat secara gitu2..namun bg saya kepiluan itu tidaklah se 'besar' mna(sbb sya tgk dkt umah..klu kt panggung x tau la mcm mne gaye nye)..ttp masih tetap berbaloi dan wajar utk di tonton..kerna bberapa faktor terutama nya mesej dan realiti yg ditonjolkan filem ini..

bermula dgn paparan mngenai realiti kehidupan di Afghan pd era 70-an yg penuh dgn suka duka dan keamanan sebelum kedatangn tentera Soviet..kemudian beralih kepada realiti terkini di negara Islam tersebut yakni dibelenggu kuasa rejim Taliban..

bg saya ia penuh dgn mesej bahawa sesuatu psahabatan atau perpaduan mmpu di jalin meskipn berbeza kasta dan suku kaum..juga akn naluri manusia yg sering mnginginkn kebebasan dan keamanan dlm mwujudkn hidup yg bahagia.mlh turut mmaparkn realiti yg boleh djadikn pengtahuan bguna bg para penonton ttg Afghanistan..

ia juga turut mmaparkn khidupn golongn kaya yg liberal pemikiran agama nya, yg mmpunyai pndgn terndiri terhdp definisi dosa di dlm kehidupn..yg dceritakn ketika adegan mminum arak di hadapan anaknya..
malah turut mmaparkn ttg situasi pelaksanaan syariah yakni hudud yg digunapakai olh rejim Taliban mutakhir ini..yg dipndng gerun dikalangan masyarakat moden malah umat Islam sndiri..

saya bpndapt filem ini wajar ditonton trutama olh generasi muda kini kerna bg saya filem ini ada kualitinya yg tersndiri di mana ia terletak bkn pada seni grafik mahupun aksinya,ttp pd mesej kemanusiaan dan nilai persahabatan yg dipaparkn..tgklaa ble lg..

0 comments: